باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان چیست؟

در این روز های پر شتاب و پر رقابت هنر ارتباط گیری با مشتری بیش از پیش دغدغه صاحبین کسب وکار است. هر کسب و کار باید به دنبال جذب مشتری جدید و در عین حال حفظ مشتری فعلی خود باشد.

حال در این بازار رقابتی موجود، وجود یک باشگاه مشتریان قدرتمند و وفادار و یک برنامه وفاداری خوب می تواند باعث رشد کسب و کار ما باشد.

باشگاه مشتریان چیست؟

باشگاه مشتریان (Customer Club) مفهومی برای ایجاد جامعه ای از افراد است که مشتریان شما هستند و ارتباط خاصی با کسب و کار شما دارند.

هدف از باشگاه مشتریان، فعال کردن مشتری و افزایش وفاداری آنها به واسطه ایجاد ارتباط عاطفی با آنها است.

در دنیای بازاریابی این موضوع مورد قبول است که هزینه حفظ مشتری فعلی از جذب مشتری جدید کمتر است، و به واسطه همین نکته است که باشگاه مشتریان در کسب و کار ما اهمیت پیدا می کند.

حال سوال اینجاست که چگونه میتوانیم یک باشگاه مشتریان پایدار و موثر داشته باشیم؟! البته با یک برنامه وفاداری خوب.

باشگاه مشتریان

گام های ایجاد باشگاه مشتریان مؤثر

گام های این بخش شما را پله پله به سمت موفقیت پیش خواهند برد.

اولین گام: شناختن مشتریان

راه اول برای ایجاد باشگاه مشتریان، شناخت مشتریان است، برای این کار نیاز داریم به طور کامل با نیازها، تمایلات، ارزش ها و انتظارات آنها آشنا شویم. با استفاده از ابزارهای مختلفی مانند نظرسنجی‌ها، مطالعات بازار، و تحلیل داده‌ها، می‌توانیم به درک عمیقی از مشتریان خود دست یابیم و سپس استراتژی‌های مناسبی برای نگهداشت آنها را ایجاد کنیم.

دومین گام: ایجاد تجربه بهتر

یکی از اصول اساسی ایجاد باشگاه مشتریان موفق، ایجاد یک تجربه بهتر برای مشتریان است. این به معناست که ارائه محصولات و خدمات با کیفیت، ارتقاء فرآیندها و سرویس‌ها، و ایجاد رابطه مثبت و دوسویه با مشتریان است. وقتی مشتریان با تجربه‌ای مثبت روبرو می‌شوند، احتمال برگشت آنها به کسب و کار شما و ارتقاء به عنوان یکی از اعضای باشگاه مشتریان شما بالاتر می‌رود.

سومین گام : پاداش و انگیزه بخش

برای جلب توجه و نگهداری مشتریان، می‌توانید از روش‌های پاداش و انگیزه‌بخشی استفاده کنید. ارائه تخفیف‌ها، هدایای ویژه، بسته های آموزشی رایگان، و دیگر امکانات مشابه می‌توانند مشتریان را به ادامه همکاری با شما تشویق کنند و احساس ویژه بودن را به آنها القا کنند.

گام چهارم: ارتقاء ارتباطات

یک باشگاه مشتریان قوی نیازمند ارتباطات مداوم و فعال با مشتریان است. برقراری ارتباطات منظم از طریق ایمیل، پیامک، شبکه‌های اجتماعی و دیگر وسایل ارتباطی، به شما کمک می‌کند تا با مشتریان خود در ارتباط باشید، انتظارات آنها را متوجه شوید، و به سرعت به نیاز آنها را برطرف کنید.

گام صفرم: جمع آوری اطلاعات مشتریان

اما قبل از تمام این مراحل شما لازم است که اطلاعات مشتریان خود را داشته باشید تا بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید. در این مورد در انتهای مقاله صحبت کرده ایم.

باشگاه مشتریان

برنامه های وفاداری مشتری

برنامه های وفاداری مشتری (Loyalty Program) شامل تمام برنامه هایی می شود که شما به منظور حفظ و نگهداشت مشتری به اجرا در می آورید.

شرکت های بزرگ از آنجا که به ارزش مشتریان واقف هستند، برنامه های مختلفی را برای این منظور طراحی می کنند. این برنامه ها از زمان خرید مشتری آغاز می شود و سعی می کند تعامل و رضایت مشتری را در سطح بالا نگه دارد. به این امید که احتمال خرید مجدد مشتری را افزایش دهد. این برنامه ها معمولا در فضایی بعنوان باشگاه مشتریان صورت می پذیرد.

روش های مختلفی در برنامه های وفاداری مشتری استفاده می شوند که تعدادی از آنها را برایتان بیان می کنیم:

  • ارائه کد تخفیف خرید محصولات یا خدمات دیگر
  • ارائه کد تخفیف برای خرید بعدی
  • ارائه کد تخفیف خرید از سایر شرکت ها
  • درگیر کردن مشتری در بازی هایی برای تعامل بیشتر مشتری با برند (مثل شکستن تخم مرغ در اپلیکیشن ایرانسل من)
  • ارائه امتیاز در برابر فعالیت در باشگاه مشتریان

اما استفاده از این روش ها به روشی بهینه که منجر به رسیدن به هدف کسب و کار شود، هنری است که از عهده همگان بر نمی آید.

چطور در فروشگاه ها افراد را عضو باشگاه کنیم؟

وقتی کسب و کار شما آنلاین باشد، خب هر کسی که خریدی انجام دهد به سادگی با مشخصاتی که از وی دارید عضو باشگاه خواهد شد. ولی برای فروشگاه ها این مسئله یک چالش بزرگ است. فروشنده باید اطلاعات تماس مشتریان را دریافت و ثبت کند. و اگر تعداد مشتریان زیاد باشد، این چالش بسیار جدی تر خواهد بود.

راه حل های مختلفی برای این موضوع طراح شده اند که در زیر به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

دستگاه ثبت شماره مشتری

این دستگاه ها که مدل های متفاوتی دارند، دارای یک صفحه کلید و یک صفحه نمایش هستند که با سادگی تنها با وارد کردن شماره مشتری، این شماره را در پنل پیامکی یا درون نرم افزار خود، برای استفاده های بعدی ذخیره می کنند.

دستگاه ثبت شماره مشتریان

اشکالات دستگاه ثبت شماره مشتری

اصلی ترین مشکل دستگاه ثبت شماره مشتری اینست که تنها تلفن مشتری را ثبت می کند و هیچ اطلاعات بیشتری را نمی توانید درون آن ذخیره کنید. مثلا نمی توانید تاریخ تولد مشتری را ذخیره کنید تا در روز تولد هدیه ای برایش بفرستید. یا حتی نمی توانید نام او را ذخیره کنید. یا حتی بدتر از آن، جنسیت مشتری هم قابل ذخیره نیست. پس شاید این دستگاه برای شما گزینه مناسبی نباشد.

کیوسک باشگاه مشتریان

کیوسک های باشگاه مشتریان، شامل یک پایه فلزی و یک تبلت یا مانیتور لمسی هستند که با نرم افزاری که درون خود دارند، امکانات بسیار زیادی را به شما ارائه می کنند.

در این کیوسک ها شما به سادگی می توانید تمام اطلاعات مشتری را به سادگی ذخیره کنید و حتی او را ترغیب به انجام این کار کنید.

کیوسک عضویت در باشگاه مشتریان

بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان

با توجه به نکاتی که در بالا ذکر شد، می توانید بین انواع روش های عضویت در باشگاه مشتریان انتخاب کنید که بهترین شیوه برای شما کدام روش است. اما اگر تصمیم گرفتید که از کیوسک های باشگاه مشتریان استفاده کنید، ما کیوسک «کلاف» را به شما پیشنهاد می دهیم.

این محصول که در ابتدا برای یک فروشگاه پوشاک بزرگ طراحی شد و در مراحل تولید نرم افزار آن سعی شد به نحوی طراحی انجام پذیرد که مشتریان خودشان ترغیب شوند که اطلاعات خود را در آن ثبت نمایند. لذا می توانیم بگوییم که نسبت به سایر رقبا یک سر و گردن جلوتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *