برخی شغل‌ها با ظهور هوش مصنوعی از بین می‌روند

بررسی شغل هایی که با هوش مصنوعی از بین می روند

تعداد شغل هایی که با هوش مصنوعی از بین می روند، به هیچ عنوان کم نیست. همه ما می‌دانیم که ربات‌ها کم کم وارد بازار کار خواهند شد. از سوی دیگر، ابزارهای تحلیلی همین حالا توانسته‌اند جای خود را در فرآیندهای کاری باز کنند. در این فرآیند تکاملی، مشاغل سنتی به تدریج از بین می‌روند و شکل جدیدی از مشاغل جایگزین آن‌ها خواهد شد.

اساسا هدف ما در تیم طوبی این است که پیش از به خطر افتادن شغلتان و از بین رفتنش زیر چرخ‌های مدرنیته، با ارائه راهکاری مدرن و اختصاصی برای توسعه کسب و کار به کمکتان بیاییم. به همین دلیل هم هست که به خوبی با آن چه ممکن است برای مشاغل سنتی رخ دهد آشناییم و می‌خواهیم کمی درباره گروه‌های مختلف مشاغل پر ریسک در دنیای مدرن با شما صحبت کنیم.

آیا دارو سازوی جز شغل هایی که با هوش مصنوعی از بین می روند؟

به طور خلاصه بله. اما جای غصه خوردن برای داروسازها وجود ندارد، چراکه این اتفاق دست آخر برای همه مشاغل خواهد افتاد. اما برای داروسازی، کمی زودتر. قضیه از دانشگاه داروسازی سن‌فرانسیسکو شروع شد. متخصصان این دانشگاه تصمیم گرفتند به جای نیروی انسانی ربات‌ها را به تدریج وارد آزمایشگاه‌های داروسازی کنند. بر اساس بازرسی‌های اولیه نشان داد که ربات‌ها به خوبی از پس برخی عملیات‌های آزمایشگاهی مرتبط با این رشته برمی‌آیند و در تصمیم‌گیری‌ها حتی چابک‌تر از نیروهای انسانی عمل می‌کنند.

بر اساس آن چه که دانشگاه داروسازی سان‌فرانسیسکو اعلام کرده است، ربات‌ها در فاز اول عملیاتشان با سیصد و پنجاه هزار دز دارو سر و کار داشته‌اند. نکته جالب این جا است که میزان ارور در این حجم وسیع از کار معادل صفر بوده است. به گفته دکتر اریک برینجولفسون «ربات‌ها به خوبی از پس آنالیز این که کدام داروها با یک دیگر تداخل دارند بر می‌آیند و همین موضوع یکی از نقاط قوت آن‌ها به شمار می‌رود».

با توجه به این که در بسیاری مواقع وظیفه تشخیص و درمان به عهده دارو سازان نیست، این که داروسازی از جمله شغل هایی که با هوش مصنوعی از بین می روند باشد به هیچ عنوان بعید نیست.

خبرنگارها هم باید مراقب نزدیک شدن سایه هوش مصنوعی باشند

رسانه‌ها به هیچ عنوان با تغییر غریبه نیستند. اتفاقا با توجه به این که رسانه‌ها عمدتا در صف اول تغییرات قرار می‌گیرند، احتمالا آماده‌تر از سایر گروه‌های شغلی باشند. در این میان، گروه‌های خبری که بیش از سایر گروه‌ها با اعداد و ارقام سر و کار دارند بیشتر از سایرین در معرض خطر هستند.

ربات‌ها می‌توانند اعداد و ارقام را به صورت شبانه روزی پایش کنند و تحلیل خود از اتفاقات خبری را به صورت زنده با مخاطبان خود در میان بگذارند. راستش را بخواهید روند جایگزینی هوش مصنوعی با خبرنگاران از همین حالا شدت گرفته است و برخی از خبرگزاری‌های ورزشی خارج از ایران به تعدیل نیروهای خود و جایگزینی آن‌ها با ابزارهای هوش مصنوعی شدت بخشیده‌اند. اگر برایتان سوال پیش آمده که چرا با وجود پر ریسک بودن شغلتان، هنوز از کار بی‌کار نشده‌اید، اریک برینجولفسون جواب سوالتان را خواهد داد:

«هوش مصنوعی اگرچه به خوبی از پس نوشتن گزارش‌های کوتاه برمی‌آید، اما قوه خلاقیت قدرتمندی ندارد. به همین دلیل هرچه بهتر از پس متن‌های بلندتر بربیایید، دیرتر در معرض تهدید قرار خواهید گرفت». اما علی‌رغم این موضوعات، گفتنی است که خبرنگاری هم جز شغل هایی که با هوش مصنوعی از بین می روند.

خرده فروشی و مغازه‌ها

چه بخواهید و چه نخواهید، دوره این که مشتری برای خرید کردن دم مغازه برود در حال گذشتن است. شرکت‌های بزرگ با چند عملیات گسترده روز به روز بازار را برای مغازه‌داران کسادتر می‌کنند. از جمله این عملیات‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریافت انحصار برای واردات برخی محصولات خاص.
  • تبلیغات منظم و هدفمند.
  • آنالیز رفتار مخاطبان بر اساس هوش مصنوعی و ارائه پیشنهادات حساب شده به کاربران.
  • ارائه طرح‌های پرداخت ویژه و تهسیل شده.

با وجود این موارد، چنانچه مغازه‌های سنتی برای به روز کردن روش‌های فروش خود اقدام نکنند کلاهشان پس معرکه است. بدون شک فروشندگی به روش ساده در گروه شغل هایی که با هوش مصنوعی از بین می روند، قرار می‌گیرد. توصیه ما به شما این است که همین حالا آستین بالا بزنید و به فکر مدرن کردن کسب و کار خود باشید.

حرف آخر: با هوش مصنوعی رفیق شوید

اگر صاحب کسب و کاری هستید و می‌ترسید با گسترش هوش مصنوعی بازارتان کساد شود، بهتر است با آن رفیق شوید. اگر بخواهید به فناوری‌های مدرن به چشم یک تهدید نگاه کنید، قطعا زور این فناوری‌ها از شما بیشتر است و دیر یا زود از آن‌ها شکست خواهید خورد. با این حال، این فرصت برایتان وجود دارد که به شما هم سوار قطار پیشرفت شوید. شک نکنید که حتی برای ارائه سنتی‌ترین کسب و کارها نیز راه حلی مدرن وجود دارد. اگر هنوز موفق به پیدا کردن راه حل مخصوص به خود نشده‌اید، با مشاوران طوبی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *