چرا نباید پروژه های برنامه نویسی را به فریلنسرها داد؟

چرا نباید پروژه های برنامه نویسی را به فریلنسرها داد؟

امروزه با گسترش صنعت IT و مخصوصا بازار داغ اپلیکیشن‌های موبایل، تمایل افراد برای داشتن نرم افزاری برای کسب و کار خود رو به افزایش است. اما همیشه دغدغه بزرگ این بوده که کار را به فریلنسر بسپاریم یا به شرکت‌های برنامه نویسی. شاید شرکت‌ها بدشان نیاید برای کاهش هزینه‌ها، پروژه‌های خود را به افراد فریلنسر بسپارند. ولی آیا این کار به نفع‌شان خواهد بود؟

نگاه واقع بینانه به آن چه شرکت‌ها نیاز دارند.

بهتر است ابتدا نگاهی به نیازهای شما بعنوان مالک کسب و کار داشته باشیم. چه شما مدیرعامل یک شرکت بزرگ صنعتی باشید و چه صاحب یک استارت آپ خانگی کوچک بدون حتی یک پرسنل، نیازهای شما مشترک است. آنچه شما نیاز دارید مواردی است که به توسعه کسب و کار شما کمک می‌کند. بخشی از این نیازمندی‌ها شامل موارد زیر است:

  • کاهش هزینه ها
    یکی از چالش‌های اساسی همیشه کاهش هزینه‌ها است. شما بعنوان مالک کسب و کار همیشه به دنبال انجام کارهای خود با کمترین هزینه هستید و این کاملاً طبیعی است.
  • افزایش کیفیت تولیدات
    طبیعی است که تمایل داشته باشید محصول نرم افزاری شما با بالاترین کیفیت تولید شود. این مستقیماً با سودآوری شرکت شما ارتباط مستقیم دارد. حتی اگر محصول مستقیماً به مشتری شما فروخته نشود و در فرآیندهای داخلی استفاده شود، باز هم افزایش بهره وری کارکنان شما را در پی خواهد داشت.
  • افزایش بهره وری
    کیفیت بالای محصولات نرم‌افزاری سازمانی مثل CRM، نرم‌افزارهای ERP، اتوماسیون اداری و سایر نرم‌افزارها مستقیماً به بهره‌وری کارمندان منجر می‌شوند. تمام این نرم‌افزارها برای بالا بردن بهره‌وری طراح شده اند.
  • افزایش سود
    شما نیازمند افزایش سود هستید. وظیفه شما بعنوان مدیر همین است. کسی از شما توقع دیگری ندارد. پس هر محصول یا خدمتی که خریداری می‌کنید موظف است که سود شما را افزایش دهد.
فریلنسر برنامه نویس

چرا نباید از فریلنسر استفاده کرد؟

با توجه به تمام مسائلی که مطرح شد، و در واقع باید این انتخاب به نفع کارفرما باشد، ما چاره ای جز انتخاب شرکت های نرم افزاری نداریم. در زیر دلایل این مسئله را برایتان شرح داده ایم.

به یک شخص وابسته نشوید؛ یک تیم پشتیبان شماست.

وقتی شما پروژه خود را به یک شرکت نرم افزاری می سپارید، مسلما تعدادی از افراد شرکت درگیر پروژه شما خواهند شد. این باعث می شود تا به هر دلیل یکی از افراد دچار مشکلی شود، سایر افراد پروژه بتوانند فردی دیگری را جایگزان آن شخص کنند تا گروه به خوبی کار خود را پیش ببرد و پروژه دچار اخلال نشود.

اگر شما یک فریلنسر را برای کار خود انتخاب کنید، آیا فکر می کنید که ریسک کمی دارید؟

طراحی استاندارد به علت تفکیک وظایف

در فرآیند تولید محصولات نرم افزاری، تجربه سالیان باعث ایجاد یک ساختار چابک و استاندارد شده که با تقسیم وظایف بین افراد متخصص در هر شاخه، هم کیفیت کار بالا می رود و هم سرعت انجام آن. در یک تیم استاندارد برنامه نویسی نقش های زیر وجود دارند:

  • مالک محصول
  • مدیر پروژه (مدیریت و کارشناس کسب و کار)
  • تحلیل و طراحی (مهندس صنایع)
  • طراح UX/UI (گرافیست مسلط به UX)
  • توسعه (برنامه نویس)
  • استقرار (کارشناس لینوکس)
  • تست و دیباگ (کارشناس IT)

شما در هنگام کار با یک فریلنسر هیچ گاه این همه مهارت را در کنار هم نخواهید داشت.

نقش ها در یک تیم برنامه نویسی

وجود قراردادی محکم

شرکت های برنامه نویسی به مرور به تجربیات خوبی در عقد قرارداد بهینه به نحوی که به نفع هر دو طرف باشد رسیده اند. این مورد برای فریلنسرها معمولا صادق نیست و اختلافات زیادی همیشه پس از تحویل پروژه پیش می آید و چون مشتری قرارداد خوبی ندارد، در بهترین حالت فقط می تواند سرمایه خود را باز پس گیرد. ولی محصول بی کیفیت جبران زمان از دست رفته کارفرما را نخواهد کرد.

تضمین کیفیت و پشتیبانی

هر شرکتی معمولا یک حداقل استانداردهایی را بر روی محصولات خود رعایت خواهد کرد. درست است که شرکت های برنامه نویسی کیفیت محصولات شان متفاوت است؛ ولی با یک بررسی ساده می توانید این حداقل ها را در شرکت های مختلف درک کنید و سپس انتخاب کنید که کدام شرکت برنامه نویسی احتمالا محصول مورد نظر شما را با کیفیت مطلوب شما ارائه خواهد کرد.

ولی فریلنسرها این تضمین را ندارند. حتی بهترین برنامه نویس ها نیز شاید به دلیل مسائل خانوادگی یا چالش های زندگی در برهه ای از زمان نتوانند تمرکز لازم را روی پروژه های در دست خود بگذارند. پس چه تضمینی برای کیفیت محصول نهایی وجود خواهد داشت؟ شاید کیفیت در یک پروژه طراحی ست اداری آنقدر اهمیت نداشته باشد و با کمی بالا و پایین کردن طرح، به نقطه مطلوب برسید. ولی این مسئله در پروژه های برنامه نویسی که معمولا نیاز به چند ماه زمان برای دریافت نسخه اولیه دارند اهمیت بسیار بالایی دارد.

ضمناً یک شرکت برنامه نویسی می توانند انواع تعهدات و ضمانت ها را در قرارداد خود بیاورد که هیچ گاه یک فریلنسر زیر بار مسئولیت آنها نخواهد رفت.

تعهد بالای شرکت های برنامه نویسی

شرکت های برنامه نویسی معمولاً تعهد بالاتری نسبت به مشتری دارند. نمی گوییم همیشه؛ ولی اکثراً. چرا که شرکت ها ملزم به حفظ جایگاه برند خود در بازار هستند و کوچکترین نارضایتی در مشتری می تواند کل بازار کسب و کارشان را تحت تأثیر قرار دهد. لذا شرکت ها تلاش بسیاری در جهت بالا بردن جایگاه برند خود در ذهن مشتری دارند. پس با انتخاب یک شرکت معتبر، همیشه می توانید از این مورد خیالتان راحت باشد.

توسعه پذیری محصول در آینده

کمتر پیش می آید که یک فریلنسر، در هنگام تولید محصول به فکر توسعه پذیری آن در آینده باشد. معمولاً به علت بازار رقابتی فریلنسرها تلاش می کنند تا قیمت مناسبی ارائه کنند و این باعث می شود که زمان زیادی برای صرف بر روی پروژه ندارند که بخواهند بر روی مسائل پیچیده توسعه پذیری آن کار کنند. پس معمولا سعی می کنند تا در بهترین حالت، آن چیزی که کارفرما درخواست دارد را به بهترین شکل پیاده کنند. کدام کارفرمایی در لحظه طراحی اولین نسخه محصول خود، می داند که باید به فکر توسعه پذیری محصول طراحی شده باشد؟! قیمت برایش اهمیت بیشتری دارد.

ولی یک شرکت برنامه نویسی از اولین قدم طراحی هر پروژه برنامه نویسی، به فکر توسعه پذیری است. چرا که در هر حالتی، اشکالات آن محصول در آینده، دامن خودشان را خواهد گرفت و مجبور به رفع آن خواهند بود. پس تلاش می کنند تا محصول ارائه شده، تمام پارامترهای لازم جهت نیازمندی های آینده کارفرما را در بر گیرد.

یکی از اصلی ترین عوامل توسعه پذیری سیستم، استاندارد بودن و مستندسازی مراحل و بخش های پروژه است. شرکت های برنامه نویسی به علت امکانات، منابع مالی، تجربیات و سابقه خود، می توانند مستندسازی پروژه ها را انجام داده و به توسعه پذیری آن کمک شایانی کنند.

فریلنسر طراحی محصول را به عهده نمی گیرد.

فریلنسرهای نرم افزاری، تولید نرم افزار مورد نیاز شما را تعهد می کنند. ولی اینکه محصول چگونه باید باشد را نمی دانند. معمولاً در همان ابتدا از شما می خواهند که تمام جزئیات مد نظر خود را به آنها بیان کنید و هرچه از قلم بیافتد را قبول نخواهند کرد.

برعکس شرکت برنامه نویسی از همان ابتدا می داند که احتمالا شما تجربه لازم در طراحی محصول را ندارید و نکاتی در طراحی را از قلم انداخته اید. لذا تیم تحلیل و طراحی در این شرکت ها موظف به کشف نیازهای پنهان مشتری ها است تا احیانا محصول نهایی چیزی متفاوت از درخواست مشتری از آب در نیاید.

خیلی وقت‌ها ایده‌ای که در ذهن مشتری می‌گذرد فرسنگ‌ها متفاوت از واقعیت است. قضیه درباره سود ده بودن یا نبودن یک ایده نیست. صحبت بیشتر درباره روش‌های مختلفی است که می‌توان از یک ایده به سود دهی رسید. این کار در تیم تولید وظیفه تحلیلگر و طراح محصول است که با دانش خود در رشته صنایع و تجربیات خود در طراحی محصولات بسیار، چیزی را تولید کند که:

  1. بتواند اهداف مالک محصول را تأمین کند.
  2. بتواند سود ده باشد.
  3. کاربران محصول از کار کردن با آن لذت ببرند.
  4. توسعه پذیر باشد.
  5. استاندارد باشد.

ضمناً طراح محصول کسی است که هم زبان مشتری را درک می کند و هم زبان برنامه نویس را. در واقع می تواند به بهترین شکل در این میان واسطه گری کند و چالش های موجود را حل و فصل نماید.

آیا فریلنسر راست می گوید؟

واقعاً سوال مهمی است. آیا رزومه ای که فریلنسر ارائه می کند با صداقت کامل تهیه شده است؟ شاید برخی شرکت ها هم در تهیه سابقه خود صداقت نداشته باشند، ولی به علت وجود محصولات قابل ارزیابی، معمولا درصد صداقت در شرکت های نرم افزاری بسیار بالاتر از فریلنسرها است. البته باز انتخاب با شماست.

دور ریخته شده ایده ها در صورت برون سپاری غیراصولی

حفاظت از ایده‌هایتان چقدر برایتان اهمیت دارد؟

تجربه نشان داده که شرکت های بزرگ، تمایل کمتری به سرقت ایده های مشتریان خود دارند. کمتر رقیب شما خواهند شد و کمتر این دغدغه برای شما وجود خواهد داشت. شرکت های بزرگ، آنقدر سرشار از ایده های مختلف و حجم زیاد کارها هستند که فرصت نمی کنند به سراغ دزدیدن ایده های مشتریان بروند. ضمن اینکه می دانند مشتری، سرمایه گذار خوبی برای پروژه ای است که به احتمال زیاد پشتیبانی آن برای شرکت، سود سهل الوصول تری را در بر خواهد داشت تا اینکه به فکر رقابت با مشتریان خود باشند.

اولویت شما پیشبرد پروژه‌تان است اما اولویت فریلنسرها چطور؟

کم‌تر پیش می‌آید که یک فریلنسر برنامه نویس، انجام پروژه شما را در بالای فهرست اولویت‌هایش قرار دهد. برنامه‌نویس‌های آزاد عمدتا به پروژه‌های فریلنسینگ به چشم درآمد جانبی نگاه می‌کنند و در کنار آن به انجام شغل ثابت خود مشغول می‌شوند. بنابراین، پروژه شما همواره آن پروژه درجه دومی خواهد بود که باید در زمان‌های اضافه نوشته شود و هرچه زودتر تمام شود.

در اکثر مواقع این موضوع به افت شدید کیفیت نتیجه نهایی منجر خواهد شد. برای یک شرکت حرفه‌ای، عبور از زمان‌بندی تعیین شده، گران نمام می‌شود. این در حالی است که فریلنسرها عمدتا موفق به رعایت زمان‌بندی نمی‌شوند و از ترس کنسل شدن پروژه، عدم توفیقشان به رعایت زمان‌بندی را به اطلاع کارفرما نمی‌رسانند.

هزینه پروژه

حتما می گویید مشخص است که هزینه فریلنسرها کمتر است. بله درست است؛ ولی تنها زمانی که شما دید کوتاه مدتی داشته باشید. اگر کمی بلند مدت فکر کنید و هزینه هایی تست و عیب یابی، توسعه نسخه های رفع باگ، توسعه پذیری و تمام هزینه های پروژه در طولانی مدت را در نظر بگیرید، متوجه می شوید که شرکت های برنامه نویسی هزینه کمتری برای شما خواهند داشت.

خود ما تجربه پروژه های زیادی را داریم که از ابتدا مجددا کل محصول را برای مشتری طراحی و اجرا کرده ایم.

رسیدن به پتانسیل صد در صدی پروژه با برون سپاری اصولی

طراحی محصول بیشتر از ردیف کردن کدها در کنار یکدیگر است.

کد نویسی تنها مرحله پایانی پروسه‌ای است که به منظور طراحی یک محصول انجام می‌گیرد. محصول چیزی نیست که پس از پایان، تنها کار کند، لبخند کاربر هنگام استفاده از محصول اهمیت بالاتری دارد. چنین مهارتی نیازمند سال‌ها تجربه در زمینه طراحی محصول است.

  • کشف نیازهای پنهان شما: تیم طراحی محصول ما، توانایی این را دارد که محصول نهایی را بسیار بهتر از آنچه شما نیاز دارید طراحی کند.
  • تیم حرفه ای: افراد متخصص در کنار هم، بهترین خروجی را به شما ارائه می کنند. این در حالی است که شما تنها با یک نفر در شرکت ما در ارتباط هستید.
  • تعهد شرکتی دریافت کنید: تعهد طوبی مسلما در طول مسیر به شما اطمینان خاطر خواهد داد. شما در طول مسیر از تمام فرآیند پروژه مطلع خواهید بود.

پس با آسودگی خیال بر روی دکمه زیر کلیک کنید تا ما این فرآیند پیچیده را برایتان ساده و لذت بخش کنیم.

کجا فریلنسر برای انجام پروژه مناسب است؟

با تمام این اوصاف شاید برای شما استفاده از یک فریلنسر گزینه خوبی باشد اگر:

  • تخصص کافی جهت تحلیل و طراحی محصول با کیفیت را دارید.
  • می توانید تمام جزئیات را در همان ابتدای کار برای عقد قرارداد مستند کنید.
  • توانایی بستن قرارداد محکم و اصولی با فریلنسر را دارید.
  • قبلا با فریلنسر کار کرده اید و شناخت خوبی از او دارید.
  • پروژه تان نیاز به پشتیبانی خاصی در آینده ندارد.
  • توسعه پذیری آن اهمیت بالایی ندارد.
  • ابعاد پروژه کوچک است و بعدا هم بزرگ نخواهد شد.

اگر تمام این موارد در مورد پروژه شما صدق می کند، حتما آن را به فریلنسر بسپارید. امیدواریم نتیجه رضایت بخش باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *